Advertising Space For Rent

Tuesday, February 16, 2010

Hebatnya Google Street View

Pasti ramai yang telah mengetahui dan menggunakan kemudahan Google Maps atau Google Earth yang disediakan secara percuma oleh pihak Google.Semasa mula diperkenalkan dulu,rasa seronok juga aku melayannya terutama sekali untuk mendapatkan peta bagi menuju ke destinasi yang belum pernah aku pergi.

Setelah agak lama aku tak melayan lagi Google Earth/Maps ini,baru-baru ini aku dapati telah berlaku satu perubahan yang agak 'menakjubkan' (bagi akulah).Aku terlintas untuk mengunakan Google Maps semula baru-baru ini setelah dijemput untuk menghadiri majlis perkahwinan rakan lama aku di Singapura.Walaupun agak biasa berulang-alik ke sana (atuk,pakcik,makcik & my father-in-law warganegara Singapura),lokasi majlis perkahwinan itu diadakan agak sukar untuk aku 'bayangkan'.


Dan disebabkan tiadanya sistem GPS dalam kereta aku,(bilalah aku dapat beli..ahaks..) aku pun cuba-cubalah cari peta bagaimana untuk menuju ke tempat majlis diadakan melalui Google.Bila aku taip sahaja perkataan 'Singapore Maps' keluarlah alamat laman web http://maps.google.com.sg/.

Setelah laman web itu dibuka,aku dapati terdapat satu 'human-icon' di atas peta yang dipaparkan yang setahu aku tidak terdapat di dalam 'Google Maps' sebelum ini.Tanpa mengetahui apa fungsinya 'human-icon' tersebut,aku pun cuba-cubalah zoom-in pada peta Singapura yang dipaparkan.Semasa aku zoon-in,aku juga cuba klik pada 'human-icon' itu yang aku dapati boleh di 'drag' pada peta.Dan bila sahaja 'icon' tersebut aku 'drag' pada peta,barulah aku tahu apa fungsinya 'icon' tersebut yang diberi nama 'Pageman'.


My-Gradmother House from Google Street View


Rupa-rupanya 'Singapore Google Maps' telah mempunyai aplikasi baru yang di sebut 'Google Street View' yang baru sahaja dilancarkan pada Disember 2009.Aplikasi ini membolehkan pengguna melihat dengan jelas imej sebenar kawasan sekitar di negara Singapura itu sendiri seolah-olah kita sedang berdiri di atas jalanrayanyat.Memang hebat!!



Bangunan Ngee Ann City di Orhard Road,Singapore


Kini pengguna bukan sahaja boleh merancang perjalanan mereka,malah turut mendapat gambaran sebenar keadaan sekeliling yang ingin ditujui dengan pandangan 360 darjah yang disediakan.Selain dari Singapura,negara lain yang mempuyai kemudahan ini adalah US, UK, Czech Republic, France, Italy, Mexico, the Netherlands, Portugal, Spain, Switzerland, Canada, Japan, Taiwan, Australia, dan New Zealand.

Dengan adanya 'penemuan baru' ini,nampaknya aku sudah ada aktiviti baru bagi menghilangkan bosan sewaktu di Internet.

p/s : Bilalah giliran Malaysia pula untuk mempuyai kemudahan seperti ini

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails