Advertising Space For Rent

Tuesday, February 23, 2010

Kenangan Cerita "Hikayat Sang Kancil & Monyet"

Pagi tadi masa tengah pandu kereta nak datang pejabat aku pun layanlah HotFM.Topik yang dibualkan oleh FBI dan Fafau kali ini berkaitan dengan 'Tamak'.Ramai jugaklah 'caller' yang telefon untuk mengulas isu ini.Ada yang memberi gambaran 'tamak' dari segi positif dan ada juga yang memberi gambaran 'tamak' dari segi negatif.

Sambil aku layan dengar 'caller' bagi pendapat dan juga jalan 'jammed' di depan mata,aku tersentak sekejap bila mendengar satu sedutan klip video berkaitan tajuk 'tamak'.Sedutan yang diambil dari cerita "Hikayat Sang Kancil & Monyet" terbitan Filem Negara Malaysia yang kerap disiarkan di TV sekitar awal tahun 90-an.


Dengar sahaja lagu 'soundtrack'nya sudah cukup membuatkan aku tersenyum sendiri.Teringat aku masa zaman sekolah rendah dulu.Pagi-pagi kalau 'ponteng' sekolah kat rumah (demam/bangun lambat..-alasan-haha) mesti layan cerita nie kat Tv Pendidikan.Wah!!What a memory!!


Terima kasihlah HotFm kerana mengingatkan aku balik zaman sekolah-sekolah dulu.Memang seronok!!Aku yakin rakan-rakan yang sebaya dengan aku mesti ingat juga cerita-cerita sebegini.Masa tu mana ada lagi cerita kartun/animasi bahasa Melayu macam KluangMan,Anak-Anak Sidek & Upin-Ipin.Nak tak nak kenalah layan cerita-cerita hikayat.Walaupun jalan ceritanya agak mudah,yang penting pada aku adalah 'moral of the story'.Memang bagus cerita-cerita sebegini.
Tapi kenapalah sekarang dah kurang cerita-cerita hikayat macam nie.Mungkin juga zaman sudah berubah,pemikiran kanak-kanak juga berlainan.Apapun pada aku,cerita-cerita hikayat sebegini sememangnya pernah membuatkan aku terhibur satu ketika dulu.Dengan adanya Youtube,aku akan pastikan yang anak aku juga akan dapat menonton cerita-cerita ini sebagaimana aku satu ketika dulu.
Tonton "Hikayat Sang Kancil & Monyet" di sini : http://www.youtube.com/watch?v=j2V2V1nzMos

3 comments:

~kuyam~ said...

cerita2 hikayat ini mmg sgt comellll~
bila sy tgk kembali,semacam ada 1 memori dgn DBP(dewan bhsa pustaka)..sebab dulu sy aktif join aktiviti DBP :)

Md Nasir said...

>kuyam : mmg comel sgt.seronokkan bila tgk semula.memroy dulu macam flash-back satu persatu.join aktiviti apa ya dengan DBP?

shaimi said...

rayau2 dan click iklan

http://clickme4news.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails