Advertising Space For Rent

Monday, April 19, 2010

IKEA Akan Tiba Di Johor Bahru!!






Setelah berunding hampir 2 tahun untuk mendapatkan kelulusan daripada pihak berkuasa semenjak tahun 2007,akhirnya penjualan tanah seluas 36.94 ekar di Taman Desa Tebrau kepada IKANO Group telah mencapai kata putus pada Februari 2009 sekaligus membolehkan IKEA membuka cawangannya yang kedua di Malaysia atau lebih tepat lagi di Johor Bahru!!.

Menurut info yang aku dapat juga,bangunan IKEA ini akan bersambung secara terus dengan AEON Tebrau dan Tesco.IKEA dijangka akan memulakan operasinya pada awal tahun 2011/2012.Bukan itu sahaja,menurut perancangan,untuk memudahkan orang ramai berulang-alik dari pusat bandar Johor Bahru ke lokasi ini,satu laluan monorail akan diwujudkan bagi mengurangkan kesesakan trafik.Tapi bila dan bagaimana ianya akan dibina masih belum dapat dipastikan.

Berikut adalah beberapa fakta menarik mengenai pembukaan IKEA Johor Bahru :-==> Pada 20/07/2007,Plenitude Berhad menjual tanahnya di Taman Desa Tebrau seluas 36.94 ekar kepada IKANO Group dengan nilai RM64.4 juta (RM40 setiap kaki persegi).
==> Setelah hampir 2 tahun berunding dengan pihak berkuasa seperti Foreign Investment Committe dan Kerajaan Johor,akhirnya pada 20/02/2009 permohonan mereka diluluskan.
==> Keluasan ruang niaga IKEA Johor Bahru dianggarkan seluas 280,000 sq ft.(IKEA Damansara dianggarkan seluas 344,445 sq ft.)
Sebagai rakyat Johor,tentunya aku berbangga dengan perkembangan ini.Sememangya sudah sampai masanya IKEA membuka satu lagi cawangannya di Malaysia.Bayangkanlah punyalah besar Malaysia,tapi cuma ada satu sahaja IKEA.Singapura yang kecil itu pun ada dua cawangan.

Aku mula 'terjebak' dengan dunia perabut ciptaan Ingvar Kamprad nie pun masa aku dipindahkan tempat kerja di Petaling Jaya.Disebabkan rumah sewa aku taklah berapa jauh sangat dengan Damansara (Bandar Kinrara,Puchong) bila hujung minggu jer IKANO lah tempat lepak aku ngan kengkawan.Bila aku dah kahwin,lagilah teruk sebab wife aku pun sama 'hantu' IKEA.Manakan tidak,sampaikan nak beli senduk pun cari kat sana!!Lepas penat pusing-pusing kat dalam,layan pulak kopi dengan karipap kat restoran IKEA.Memang masyuk.

Bila aku berpindah semula ke JB pada pertengahan tahun 2007,salah-satu perkara yang aku ngan wife aku 'rindu' tentunya IKEA.Jadi untuk menghilangkan rindu,pernah juga beberapa kali kitaorang pergi IKEA kat Tampines,Singapura tapi 'feel' dia tak samalah macam kat IKEA Damansara terutama sekali bila singgah kat restoran.Mungkin sebab perasaan was-was mengenai status halal menyebabkan selera kitaorang terbantut.Kalau pergi IKEA tapi tak lepak kat restoran dia rasa macam tak sempurna pulak kunjungan ke IKEA.ahaks..
Harap-harap berita IKEA di Johor Bahru ini benar-benar akan menjadi kenyataan.Jadi kepada warga JB (terutamanya akulah),persiapkan diri anda semua kerana tidak lama lagi akan wujud sebuah lagi destinasi yang boleh menyebabkan wang anda 'mengalir dengan derasnya' tanpa anda sedari!!

10 comments:

Ieja RizaLiza said...

ok ... i think i should financially prepared for this !!! klu pegi ikea x melayang duit ungu sehelai dua memang tak sah !! harap2 ada karipap dan juga meatball .... hahaha yumyum

Md Nasir said...

betul beb..dah bleh start warm-up utk pertahankan diri..walaupun benda dah ada kat rumah,tp gatal jer tangan nak beli jugak.bab karipap ngan meatball tu mmg x bleh ckp apalah,dah confirm2 kena layan kalau singgah..budget ku akan lari bila IKEA tiba..ooohh!!

sitiZ said...

hahahahah..aku pon nk join suka gak jika perkara ini akan berlaku..excited..!!

md nasir said...

tempat yg akan menyebabkan budget bulanan lari..haha

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

Ahahhaaa...tapi skrg tak kunjung tiba gak ikea ni?.huhuhuhuhuuu...sweedish meat ball satu....Lalalalaaaa

ely ismail said...

tunggu dan terus menunggu..

sama-sama sayang said...

salam.... da bukak ke sekarang??? da nk abz thun 2012 da... bile ag g ikea damansara?? ley kirim?? lau g emeil sy segera..nk gne brg dri ikea.. tpi x dan nk g sne.pleas sepetsal@yahoo.com

mie zies said...

dh msuk 2014 dh nie.... tapak pon x nmpk lg huhuhuhu

mazmad said...

Julai 2014....mana IKEA nya...!dah tak jadi nak buat ke..??

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails