Advertising Space For Rent

Monday, February 22, 2010

Cara Buat "Back-Up" Pada Blogger



Setelah berlaku kejadiaan blog aku diserang virus baru-baru ini sehingga aku terpaksa menutupnya terus,aku mula tercari-cari cara atau kaedah yang boleh digunakan untuk membuat back-up pada blog baru aku ini.
Nak kata blog aku sebelum ini popular sangat tak adalah,tapi bila berlakunya kejadiaan blog kita 'jahanam' sehingga terpaksa di 'delete' terus dari blogspot,tentunya satu pengalaman yang agak mengerikan bagi aku.Bukan sahaja segala 'posting' kita sebelum ini hilang,malah 'follower' yang selama ini menjadi teman setia juga 'hilang' dari senarai.Sungguh sedih dan menyeramkan!!.
Dari kajian yang aku buat mengenai 'blogger back-up' ini,hasilnya aku dapati agak mendukacitakan kerana blog yang mengunakan platfom blogspot tidak mempuyai kemudahan 'auto up-date' untuk segala 'posting' atau 'comment' yang dibuat.Jika ingin membuat 'back-up',pengguna terpaksa menggunakan perisian pihak ketiga.Antara perisian yang boleh digunakan secara percuma adalah 'Codeplex' ( http://codeplex.com/bloggerbackup ) dan 'BlogBackupr' ( http://blogbackupr.com/ ). Download sahaja perisian yang disediakan dan ikuti langkah-langkah sebagaimana diarahkan.


Satu lagi cara yang boleh digunakan untuk membuat 'back-up' adalah dengan menggunakan blogger itu sendiri.Walaupun bukan secara 'auto up-date',namun masih boleh digunakan bagi mengelakkan perkara tidak diigini berlaku.Ianya lebih mudah tetapi perlu dilakukan setiap hari atau seminggu sekali mengikut kesesuaian masing-masing kerana kemudahan yang disediakan ini hanya membuat 'back-up' setakat hari dilakukan 'back-up' itu sahaja. Ikuti langkah-langkah ini :-

Klik "Setting" -> "Basic" -> "Export Blog"



Klik "Download Blog" dan "Save" fail XML pada komputer anda
Untuk 'upload' semula blog anda yang telah di buat back-up :-

Klik "Setting" -> "Basic" -> "Import Blog"

Aku harap info di atas dapat dimanfaatkan oleh orang ramai.Jika ada tip-tip baru,bolehlah kongsi-kongsikan di sini.Dapat juga menambahkan ilmu.

2 comments:

jajarina said...

ish, bahaya gak ek cmtu.. jaja langsung xd backup.. tp cmne leh kne virus??

Md Nasir said...

>jajarina : mmg bahaya.sy terkena virus tu mungkin dr code html wadget yg sy pasang.so hati2lah kalo nak tambah wadget kat blog..
cubalah buat back-up,seminggu sekali pun ok..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails